Komentarze w Internecie – na co powinieneś zwracać uwagę spoglądając na wizerunek sklepu?

Internet oferuje szeroki wybór usług i towarów. Te same artykuły możemy znaleźć w ofercie wielu sklepów. Podstawową sprawą, na którą najpierw zwracamy naszą uwagę, jest przede wszystkim cena. Zwykle wybieramy bowiem sprzedawcę, który zaproponuje nam najkorzystniejszą ofertę na zakup danego produktu.

Coraz częściej jednak na wybór konkretnego sklepu internetowego mają wpływ także opinie na jego temat innych użytkowników sieci. Czy jednak obraz sklepu przedstawiony przez internautów jest zawsze zgodny z rzeczywistością, czy może jest to świadomy zabieg marketingowy mający za zadanie przekonanie nas do wyboru tego konkretnego sprzedawcy? Na co należy zwracać uwagę oraz gdzie szukać wiarygodnych opinii na temat danego sklepu?

Określmy nasze priorytety

Podstawową sprawę, jaką powinniśmy wziąć pod uwagę czytając komentarze innych użytkowników sieci, jest to, że każdy człowiek ma inne wymagania. Musimy sobie przy tym odpowiedzieć na pytanie, co ma dla nas priorytetowe znaczenie i właśnie pod tym kątem patrzeć na recenzje innych użytkowników.

Jeśli największą wagę przywiązujemy do punktualności sprzedawcy i szybkiej realizacji zamówienia, sprawdźmy, jak było to w przypadku innych jego klientów. Jeśli większość deklaruje, że otrzymała zamówiony produkt w określonym terminie, mamy wysokie prawdopodobieństwo, że stanie się to także w naszym przypadku.

To samo powinniśmy zrobić, jeśli najważniejsza dla nas jest wysoka jakość produktu. Zweryfikujmy więc, w jakim stopni kupujący są zadowoleni z danego towaru.

Gdzie należy szukać opinii na temat danego sklepu?

Wiele sklepów internetowych pozwala swoim klientom na recenzowanie zakupionych u nich produktów oraz funkcjonowania samego sklepu. Warto zapoznać się z tymi komentarzami, nie tylko po to by wiedzieć, czy działanie sprzedawcy spotyka się z uznaniem klientów, ale także poznać opinie innych na temat artykułu, który planujemy zakupić.

Należy jednak mieć na uwadze, że niektóre sklepy prowadzą moderację komentarzy i nie publikują na stronie tych najmniej pochlebnych.

Podobne opinie możemy znaleźć na popularnych portalach porównujących ceny. Zamieszczone na nich recenzje są zwykle wiarygodne, gdyż użytkownik może taką opublikować, kiedy rzeczywiście skorzystał z usług danego sklepu.

Szukając odpowiedniego sklepu internetowego często trafiamy także na ich recenzje na blogach. Biorąc je pod uwagę przy naszym wyborze powinniśmy mieć na uwadze fakt, że mogą to być także tzw. wpisy sponsorowane.

Znaczy to tyle, że sprzedawca zapłacił danej osobie za napisanie opinii na temat jego działalności. Musimy się więc liczyć z tym, że często będzie ona traktowała głównie o zaletach sklepu, a pomijała jego wady.

Traktujmy więc tego typu wpisy jedynie jako informacje o samej działalności danego sprzedawcy, a obiektywnych opinii na jego temat poszukajmy u bardziej neutralnych źródeł.

Jeśli dany sklep posiada konta na popularnych portalach społecznościowych zajrzyjmy także do wpisów, jakie zostawiają tam jego klienci. Publikują na nich bowiem zarówno osoby zadowolone z usług sprzedawcy aby mu podziękować, jak i ci, którzy są rozczarowani jakością danej usługi.

Marketing szeptany – „spontaniczne” opinie, które są reklamą

Pod pojęciem marketingu szeptanego kryje się szereg działań marketingowych danej firmy, których zadaniem jest dotarcie do potencjalnego klienta z jak najbardziej pochlebnymi opiniami na temat danego produktu lub usługi.

Przekaz ten z pozoru wygląda jak zwykła opinia klienta, napisana spontanicznie, w rzeczywistości jest jednak jedynie reklamą, która nie musi mieć wiele wspólnego z rzeczywistą działalnością firmy, którą opisuje. Marketing szeptany może być realizowany zarówno w formie pisemnej, np. w postaci komentarzy na forach dyskusyjnych i blogach, jak i ustny podczas normalnej rozmowy z ludźmi.

Coraz więcej firm korzysta z tego zabiegu w celu promowania świadczonych przez siebie usług. Do tego celu wynajmują one osoby, które za odpowiednią opłatą polecają ich usługi na forach, w komentarzach czy bezpośredniej rozmowie.

Pod dużym znakiem zapytania stoi jednak wiarygodność takich opinii. Osoby realizujące tę formę reklamy z oczywistych względów będą bowiem skupiały się jedynie na zaletach danego produktu czy usługi, przemilczając przy tym jej wady.

Nie oszukujmy się, nie ma przecież firmy idealnej, każda bowiem posiada zarówno swoje wady, jak i zalety. Tylko poznanie obu tych kryteriów jednocześnie pozwoli kupującemu podjąć świadomą decyzję, czy zechce skorzystać z usług danego podmiotu.

Naszą czujność powinny więc od razu wzbudzić recenzje i komentarze użytkowników, którzy wyrażają się o danej firmie w samych superlatywach. Wiarygodne opinie powinny być bowiem różnorodne, pozytywne powinny przeplatać się z uwagami, nie ma bowiem sklepu który byłby w stanie zadowolić 100% klientów.

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

Komentarze:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *