Programy lojalnościowe – pięć mitów dla właścicieli sklepów internetowych

Programy lojalnościowe – pięć mitów dla właścicieli sklepów internetowych
5 (100%) 1 vote

Coraz więcej firm świadczących usługi czy sprzedających produkty decyduje się na wprowadzenie programu lojalnościowego. To bardzo dobry pomysł pozwalający nie tylko zdobyć nowych klientów, ale również utrzymać tych dotychczasowych. Dobrze przemyślany i prowadzony program lojalnościowy daje sporą przewagę konkurencyjną oraz generuje dodatkowe przychody.

Aby wybrać dobre rozwiązania dopasowane do konkretnej firmy należy poznać kilka mitów, które narosły wokół programów lojalnościowych.

Dobry program lojalnościowy, który ma służyć budowaniu lojalności i trwałych relacji wymaga czasu. Jest to jednak działanie konieczne, zwłaszcza jeśli firma jest projektem na lata.

Często jednak podczas podejmowaniu decyzji i wprowadzaniu programów lojalnościowych popełnia się błędy. Można ich uniknąć. Wystarczy poznać pięć najczęstszych mitów.

Tylko dla dużych przedsiębiorstw? Bzdura!

Pierwszym mitem, z którym można się zetknąć jest ten mówiący o tym, że programy lojalnościowe sprawdzają się tylko w dużych firmach i wymagają dużych inwestycji. Kluczem do sukcesu dla małych i średnich firm jest dostosowanie rozwiązania do skali swojej działalności.

Niewielkie firmy mogą skorzystać z gotowych rozwiązań, które oferuje znana firma Sodexo Benefits. W tym wypadku można skorzystać z kart lub kuponów lojalnościowych. Innym wyjściem dla małej firmy może być e-voucher Click e Pass w postaci kodu dającego dostęp do katalogu nagród online.

Gotowe rozwiązania B2C dla niewielkich firm dają świetną możliwość, by podziękować klientom za kupienie produktu w naszej firmie lub skorzystanie z usług. Program lojalnościowy może przyczynić się również do powrotu konsumenta do firmy. Poza tymi oczywistymi zaletami gotowych programów lojalnościowych istnieje jeszcze jeden argument przemawiający za takim rozwiązaniem.

Korzystając z nich otrzymujemy gotowy pomysł i nie musimy tworzyć skomplikowanej logistyki. Często też przedsiębiorca płaci tylko za efekty i nie angażuje zbyt wielkich zasobów ze swojej strony.

Gwarantowna nagroda?

Drugim mit dotyczy gwarantowanej nagrody, która ma być najlepszym czynnikiem motywującym. Nie do konca jest to prawda. Nagrody oferowane w programie lojalnościowym muszą być atrakcyjne dla uczestników i przede wszystkim spełniać ich oczekiwania.

Oznacza to mniej więcej tyle, że najlepszym rozwiązaniem jest bogaty katalog nagród, które mogą wybierać sami uczestnicy programu.

Przy tworzeniu katalogu nagród istotne jest umieszczenie go w formie elektronicznej, która jest łatwo dostępna i atrakcyjna dla uczestników oraz łatwa do edytowania przez nas. Czy same nagrody wystarczą, by utrzymać zainteresowanie konsumentów? Tego dotyczy trzeci mit. Nagroda w programie lojalnościowym może być dobrą siłą napędzającą konsumentów.

Aby jednak utrzymać ich zainteresowania należy dobrze prowadzić komunikację z klientami. W komunikacji najważniejsze jest dopasowanie komunikatu i kanału do odbiorcy. Jeśli grupa docelowa jest bardzo zróżnicowana konieczne będzie wykorzystanie różnych kanałów. Można w tym celu wykorzystać stronę internetową, newslettery, smsy lub też tradycyjną pocztę. W komunikacji ważne jest również to, by była prosta i przejrzysta.

Im łatwiejsze reguły programu, tym łatwiej będzie uczestnikom zorientować się o co w tym wszystkim chodzi oraz łatwiej zrealizować cel, jakim jest zdobycie nagrody.

Czy każdy program lojalnościowy jest taki sam? Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. To także sprawa czwartego mitu dotyczącego programów lojalnościowych. Nie można jednak zakładać, że tego typu działania mają tę samą formę, bo zależy ona od celu, który chcemy osiągnąć.

Przed wprowadzeniem każdego działania w firmie, podobnie jak w przypadku zainicjowania programu lojalnościowego warto zdać sobie sprawę z tego co jest naszym celem i co chcemy osiągnąć. Tylko przemyślane programy lojalnościowe odnoszą sukces. W innym przypadku działania będą chaotyczne i nie przyniosą oczekiwanych rezultatów.

Dlatego właśnie tak atrakcyjne dla firm są gotowe rozwiązania proponowane przez firmy specjalizujące się prowadzenia tego typu programów.

Potrzebna pomoc!

Ostatnim mitem, z którym warto się zapoznać, jest ten mówiący o tym, że każdy program lojalnościowy można przeprowadzić własnymi siłami. Należy jednak zacząć od tego, że ciekawy i dobrze prowadzony program wymaga sporej i skomplikowanej logistyki i procedur, które należy wypracować.

Należy też po prostu ocenić, czy firma dysponuje takimi zasobami ludzkimi, wiedzą i doświadczeniem, by rozpocząć samodzielnie prowadzenie programu lojalnościowego? Jeśli odpowiedź jest negatywna lub wahamy się, oznacza to, że rozpoczęcie takich działań własnymi siłami może być bardzo ryzykowne.

Jeśli zasoby firmy nie wystarczą na samodzielne działanie, warto rozważyć skorzystanie z firmy zewnętrznej oferującej gotowe rozwiązania. Dopasowanie działań do skali firmy pozwoli ograniczyć nie tylko koszty, ale również zaoszczędzić sporo energii.

Poznanie mitów i częstych błędów towarzyszących programom lojalnościowym pomoże skuteczniej osiągnąć sukces. Nieporadne działania marketingowe i program lojalnościowy, który po prostu nie działa może przynieść więcej negatywnych konsekwencji niż tylko brak pozytywnych efektów.

Klienci mogą poczuć się oszukani i w przyszłości podchodzić do firmy lub marki z dużo większą ostrożnością i dystansem.

Komentarze:

Dodaj komentarz