W Internecie jest najtaniej!

Polacy naprawdę pokochali kupowanie w sieci. Według badań statystycznych z 2017 roku, zakupy online przynajmniej raz w miesiącu robiło 57% respondentów [1]. Około 23% z tych osób robi to średnio raz w tygodniu, a 4% dosłownie każdego dnia. Warto wspomnieć o tym, że tendencja od wielu lat jest wzrostowa. Na pewno więc dzisiaj, 2 lata później, dane te prezentują się jeszcze lepiej.

Czym kierujemy się podejmując decyzję o kupowaniu czegoś online? Największą pokusą są ceny. Powszechnie uważa się, że nabywanie różnych dóbr w sieci jest zwyczajnie dużo tańsze. Drugim ważnym aspektem jest wygoda. Sklepy internetowe idealnie wpasowały się w dzisiejsze realia. Bardzo dużo pracujemy, mamy coraz mniej czasu i dlatego wielu osobom po prostu nie chce się biegać po sklepach. W sieci robi się to szybko, łatwo i przyjemnie, a do tego oczywiście bez wychodzenia z domu. Wszystkie towary są dostarczane bezpośrednio pod drzwi, a i coraz częściej nawet nie trzeba płacić za przesyłkę.

Czy jednak naprawdę korzystanie z oferty sklepów internetowych jest tak opłacalne? Jeśli jest taniej, to dlaczego tak się dzieje? Na te pytania odpowiemy w dalszej części.

Tanie zakupy w internecie – czy to oznacza gorszą jakość?

Współczesny rynek jest dosłownie zalany chińskimi produktami. Powszechnie uważa się je za wyjątkowo niskiej jakości, choć w ostatnich lata wiele się pod tym kątem zmieniło. Nie tym jednak będziemy się zajmować.

Produkty dostępne w internecie mogą, ale nie muszą być niskiej jakości zamiennikiem tego, co znajdziemy w sklepie stacjonarnym. Jak pokazuje praktyka, niejednokrotnie ten sam sklep oferuje identyczne produkty w różnych cenach – zależnie od tego, czy kupuje się online czy offline. Do tych najbardziej popularnych zalicza się między innymi Empik, Media Expert, Komputronik oraz H&M. Produkty na stronach internetowych tych firm zaskakująco często są nawet o kilka-kilkanaście procent tańsze, niż na półce sklepu stacjonarnego działającego pod tym samym szyldem. Jak to możliwe?

Główne powody są tak naprawdę dwa. Pierwszy z nich to zwykłe koszty obsługi sprzedaży. Utrzymanie stacjonarnej placówki kosztuje niemałe pieniądze. Do tego dochodzi opłacanie kampanii reklamowych oraz utrzymanie zespołu pracowników. To wszystko powoduje, że duże sieci handlowe muszą naliczać sobie wyższe prowizje. Te same produkty kupione w sklepie online pochodzą zazwyczaj z magazynów centralnych. Koszt obsługi takich zamówień jest z tego powodu dużo niższy.

Druga sprawa to typowo marketingowe podejście. Duże sieci handlowe stawiają na zatrudnianie profesjonalnych doradców sprzedaży. Wychodzi się z założenia, że jeśli klient już przyszedł do sklepu, to prawdopodobnie wyjdzie z niego z zakupami. Wykorzystuje się tutaj typowe ludzkie zachowania. Mając potrzebny produkt w dłoni, szybko odechciewa się wracania do domu, zamawiania go w sieci i czekania na dostawę. Po co to robić, skoro za 2 minuty można mieć go już pod pachą?

Nie jest więc prawdą, że produkty te będą gorszej jakości podróbkami. Niższa ich cena w sieci wynika ze zwykłych kosztów obsługi zakupów oraz z polityki marketingowej.

Co kupujemy w sieci najczęściej?

Odzież, szeroko pojęta elektronika, sprzęt AGD, kosmetyki, obuwie oraz artykuły dla dzieci – produkty z tych kategorii zdecydowanie najczęściej kupujemy w internecie. Tak przynajmniej wynika z badań statystycznych przeprowadzonych przez firmę Gemius w 2016 roku [2]. Na dole tej listy znalazły się między innymi produkty spożywcze i farmaceutyczne, biżuteria, ubezpieczenia, meble oraz materiały budowlane.

Dlaczego jedne rzeczy kupujemy w sieci bardzo chętnie, a po inne wolimy się wybrać do sklepu stacjonarnego? Po prostu to właśnie na nich można zaoszczędzić najwięcej. Szczególnie popularne są tutaj komputery, telefony komórkowe, telewizory i różnego rodzaju urządzenia AGD.

Do tej pory wspomnieliśmy jedynie o kupnie rzeczy od jednej sieci handlowej, która prowadzi sprzedaż zarówno stacjonarnie, jak i online. Wystarczy jednak poświęcić trochę więcej czasu na poszukiwania, aby zaoszczędzić jeszcze więcej. W Polsce największą popularnością cieszy się portal aukcyjny Allegro. Choć nie wszystko jest tam faktycznie bardzo tanie, to jednak po krótkich poszukiwaniach można szybko wyłapać ciekawe perełki.

Ile faktycznie można zaoszczędzić na zakupach w sieci?

Aby Wam to uświadomić, zaprezentujemy teraz kilka przykładów aktualnych ofert dla tych samych produktów, porównując ceny pomiędzy sklepem online Media Expert (ME), a niezależnymi sprzedawcami na Allegro.

  • radio samochodowe PIONEER LCD MVH-G210BT 2DIN kosztuje w ME 599 zł – najtańsza oferta na Allegro to 539 zł [3],
  • smartwatch XIAOMI AmazFit Verge w ME kosztuje 599 zł – na Allegro od 411 zł,
  • kuchnia gazowa AMICA 58GGD4.23ZPFQ to wydatek 949 zł w ME – na Allegro można ją dostać od 890 zł,
  • router wifi TP-LINK Archer A5 kosztuje 169 zł w ME i od 139,90 zł na Allegro.

Te przykłady bardzo dobrze obrazują, że przeglądając więcej ofert w sieci, można naprawdę sporo zaoszczędzić. Gorąco zachęcamy tutaj przede wszystkim do korzystania z porównywarek cen [4]. To zdecydowanie najlepszy sposób na to, aby szybko znaleźć konkretne produkty w możliwie najniższych cenach. Porównywarki są darmowe i w miarę dobrze prezentują zakres cen z wielu sklepów online.

Dlaczego u sprzedawców online jest taniej? To często jednoosobowe firmy, które prowadzone są bezpośrednio z domu. Koszty sprzedaży są więc ograniczone do minimum. Wielu sprzedawców nawet nie magazynuje produktów (co generuje wysokie koszty). Kiedy składa się zamówienie, firma zleca jego zapakowanie oraz wysyłkę w hurtowni.

Internet to prawdziwa kopalnia promocji

Spektakularne promocje w sklepach stacjonarnych to codzienność, ale najczęściej ich atrakcyjność pozostawia wiele do życzenia. Niższe ceny mogą dotyczyć asortymentu w ograniczonej ilości. Często takie promocje organizowane są tylko w określonych godzinach. To tego hasło „promocja” niestety nie zawsze oznacza, że produkt faktycznie jest w atrakcyjnej cenie [6].

Internet pod tym kątem wygląda o wiele lepiej. Sklepy online nieustannie przeceniają swoje produkty, ale na tym możliwości uzyskania dodatkowego rabatu zdecydowanie się nie kończą. Cenę można bowiem obniżyć między innymi poprzez:

  • korzystanie z kuponów rabatowych dostępnych na specjalnych stronach ze zniżkami,
  • zapisanie się do newslettera, które najczęściej promowane jest zniżkami,
  • korzystanie z programów partnerskich na stronach sklepów,
  • śledzenie akcji promocyjnych w mediach społecznościowych.

Czy warto kupować w sieci?

Jeśli jeszcze nie przekonałeś się do robienia zakupów online, to naszym zdaniem czas najwyższy, abyś spróbował złożyć swoje pierwsze zamówienie. Kupowanie w sklepach internetowych naprawdę wciąga, a zaoszczędzone pieniądze można wykorzystać na dodatkowe przyjemności. Pamiętaj, że jesteś chroniony przepisami prawa. Nie możesz produktu obejrzeć przed zakupem, ale za to może go zwrócić bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni [5]. Sporo sklepów nawet wydłuża ten termin np do 30.

Nie musisz bać się również płatności online. Nie polecamy korzystania z niesprawdzonych, mało popularnych lub świeżo otwartych sklepów www. W przypadku znanych i dużych platform systemy płatności są jednak naprawdę doskonale zabezpieczone.

Bibliografia

  • [1] https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/przynajmniej-raz-w-miesiacu-57-proc-polskich-internautow-robi-zakupy-online
  • [2] https://www.bankier.pl/wiadomosc/Tanie-zakupy-przez-internet-7526763.html
  • [3] https://allegro.pl/oferta/pioneer-mvh-g210bt-radio-samochodowe-2din-lcd-mp3-8389940611
  • [4] https://pl.wikipedia.org/wiki/Porównywarka_cen
  • [5] https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/zwrot-towaru/
  • [6] https://www.rp.pl/artykul/655120-Ochrona-konsumentow-przed-nieuczciwa-promocja.html
Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 4]

Wasze komentarze:

  1. Anonim pisze:

    warto tylko rzeczywiście patrzeć na ceny, bo nie każda „promocja” jest rzeczywistą obniżką cen

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *