Jaki skrypt sklepu internetowego wybrać? Podstawowe pytania

Zdecydowanie się na zbudowanie sklepu internetowego wymaga podjęcia wielu decyzji o długofalowym charakterze. Jedną z tych najważniejszych jest z pewnością wybór odpowiedniej platformy handlowej. Platform CMS, czyli systemów do zarządzania treścią, jest obecnie na rynku mnóstwo. Jedne z nich są kompletnie darmowe, inne kosztują niemałe pieniądze, a z jeszcze innych korzysta się w formie abonamentu, jako usługa. Jak się w tym wszystkim nie pogubić i co najlepiej wybrać?

Jaki skrypt sklepu internetowego będzie dla mnie najlepszy – odwieczne pytanie

Tak, jest to odwieczne pytanie, na które niestety nigdy nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Wynika to z faktu, że skrypt sklepu internetowego trzeba przede wszystkim dobrać pod kątem własnych potrzeb. System ten spełnia wiele funkcji i służy nie tylko do zwykłego wyświetlania produktów na stronie. Dzięki niemu można zbierać zamówienia, oferować różne opcje płatności, generować faktury i rachunki oraz zarządzać dostawami.

Wiele zależy więc po prostu od tego, jak duża będzie to sprzedaż. Warto brać tutaj pod uwagę jeszcze jedną kwestię. Sporo firm stawia dzisiaj na jednoczesny rozwój kilku kanałów sprzedaży. Wykorzystuje się do tego celu nie tylko własną platformę handlową, ale także te istniejące, na przykład Allegro czy eBay. To kolejny parametr, który musi być wzięty pod uwagę przy wyborze. Najlepiej, aby system CMS oferował integrację z tymi platformami. Dzięki temu ofertą zarządza się kompleksowo z jednego panelu administracyjnego. Opisy produktów, zdjęcia i ceny są automatycznie powielane we wszystkich kanałach sprzedaży. To przekłada się na oszczędność czasu oraz możliwość optymalizacji kosztów prowadzenia biznesu.

Nie jest również powiedziane, że darmowy skrypt CMS automatycznie będzie gorszy, od tego płatnego. Jeśli planujesz prowadzić naprawdę mały, mocno niszowy sklep, z powodzeniem systemy darmowe mogą się sprawdzić. Najważniejsze jest tutaj jedno – porównanie możliwie największej ilości ofert w sieci. Im lepiej prześledzisz to, co proponuje rynek, tym większa szansa na to, ze znajdziesz najlepsze możliwe rozwiązanie.

Na co zwrócić uwage wybierając skrypt czy też model działania danego sklepu

Jeśli postawisz na rozwiązanie płatne, staniesz przed wyborem jednej z dwóch dostępnych opcji. Pierwsza to opłata jednorazowa, w ramach której po prostu kupujesz licencję na konkretne oprogramowanie. Musisz więc jeszcze zainteresować się wyborem dobrego pakietu hostingowego. W tym rozwiązaniu system instalujesz na własną rękę i osobiście go konfigurujesz. Ograniczają Cię w tym jedynie możliwość samego oprogramowania, na które się zdecydowałeś. Z oczywistym względów wiąże się to z dość wysokimi kosztami. O ile licencję za skrypt opłacisz raz, tak konto hostingowe jest oferowane w ramach abonamentu. Mogą to być opłaty miesięczne lub na przykład roczne. Do tego, jeśli zajdzie taka potrzeba, konieczny może być zakup dodatkowych modułów rozszerzających podstawową funkcjonalność sklepu.

Drugim rozwiązaniem, które w ostatnich latach coraz bardziej zyskuje na popularności, jest model SaaS. W tej opcji nigdy nie stajesz się właścicielem licencji na oprogramowanie. Sklep internetowy oferowany jest w ramach usługi opłacanej abonamentem. Co to oznacza w praktyce? Całą platforma instalowana jest na serwerach usługodawcy, firmy udostępniającej Ci konkretny skrypt e-commerce. Ogromną zaletą tego rozwiązania są niskie koszty. Opłata abonamentowa jest najczęściej niewielka, a do tego nie musisz martwić się wyborem hostingu. Od razu w cenie dostajesz również konfigurację sklepu oraz opiekę serwisową. Usługodawca odpowiedzialny jest również za wdrażanie narzędzi stale podnoszących bezpieczeństwo gromadzonych na serwerach danych.

Z drugiej strony model SaaS może nie sprawdzić się w przypadku przedsiębiorców planujących stworzyć mocno rozbudowaną platformę. Choć skrypt może być nowoczesny i funkcjonalny, to uzyskuje się okrojony dostęp do jego panelu administracyjnego. Większe modyfikacje trzeba konsultować z usługodawcą i niestety, wcale nie musi zgodzić się na ich wdrożenie. Kwestią sporną pozostaje również ochrona danych osobowych. Choć firmy te mają obowiązek zapewniać odpowiednie bezpieczeństwo, to jednak dane przechowujesz na serwerach obcego przedsiębiorstwa.

Musisz więc zwrócić uwagę przede wszystkim na to, czego tak naprawdę oczekujesz od platformy. Czy zależy Ci na swobodzie w konfiguracji kosztem dużych wydatków, czy jednak wolisz płacić mniej w modelu SaaS, ale mieć ograniczoną funkcjonalność. Podejdź do tego tematu wyjątkowo poważnie. Podejmujesz bowiem decyzję o długofalowych skutkach. Źle podjęta będzie trudna do odkręcenia. Przeniesienie sklepu z jednej platformy na drugą jest kosztowne i trudne, często niosąc za sobą ryzyko utraty ważnych informacji. Z drugiej strony pozostawianie przy niedopasowanej do potrzeb platformie może całkowicie blokować rozwój sklepu internetowego.

Popularne opcje

Dostępnych skryptów e-commerce jest naprawdę wiele i dlatego trudno byłoby nam opisać je wszystkie z osobna. Przedstawimy więc kilka z tych, które w ostatnich latach cieszą się największą popularnością. Być może informacje te ułatwią Ci podjęcie właściwego wyboru.

Sky-Shop

Jest to jedna z wielu platform opartych na modelu SaaS, a więc w formie usługi w chmurze. W ramach abonamentu klient dostaje gotowy już skrypt sklepu postawiony na koncie hostingowym usługodawcy. Nie ma więc potrzeby inwestowania w hosting oraz korzystania z dodatkowej pomocy w ramach obsługi technicznej. Do wyboru jest kilka opcji abonamentowych, które wprowadzają określone limity ilości sprzedawanych produktów oraz administratorów systemu.

Sky-Shop oferuje swoje wsparcie techniczne przy konfiguracji wszystkich narzędzi. Gwarantuje przy tym wysokie bezpieczeństwo danych oraz wyjątkową wydajność działania całego skryptu. Dużą zaletą tej platformy jest szeroko zakrojona integracja z różnymi systemami. To nie tylko Allegro czy eBay, ale także wiele innych platform e-commerce oraz systemów płatności online. System wyposażony jest dodatkowo w moduł obsługi bloga, a w ramach oferty uzyskuje się także dostęp do certyfikatów SSL.

Iai-shop (idosell)

Jest to rozwiązanie w opisywanym przez nas wcześniej modelu SaaS. Oznacza to, że jako użytkownik opłacasz abonament dający Ci dostęp do skryptu zainstalowanego na serwerze usługodawcy. Nie musisz tutaj martwić się zakupem własnego pakietu hostingowego. IAI-Shop samodzielnie zajmuje się również konfiguracją skryptu pod konkretne potrzeby swojego klienta.

Szybkość działania oraz możliwości tego narzędzia są jednak zaskakująco dobre. Warto wspomnieć także o tym, że skrypt automatycznie generuje unikalne tagi, co z pewnością ułatwia pozycjonowanie. Wyposażony jest on również w moduł Google Analitycs. Z drugiej strony trzeba pamiętać o tym, że model SaaS ogranicza użytkownika w możliwości konfiguracji. Poważniejsze zmiany muszą być zgłaszane usługodawcy i to on jest odpowiedzialny za ich wdrażanie.

Presta shop

Skrypt ten jest obecnie niewątpliwie najpopularniejszy w Polsce i to nie tylko dlatego, że dostęp do niego jest zupełnie darmowy. To naprawdę solidnie wykonany system zarządzania treścią, który do tego jest nieustannie rozwijany i unowocześniany. Doskonale sprawdza się w przypadku młodych przedsiębiorców z niskim budżetem początkowym. Jego konfiguracja i dopasowanie do potrzeb jest stosunkowo prosta i raczej każdy bez problemu sobie z tym poradzi.

Presta Shop oferuje szeroki przekrój narzędzi ułatwiających prowadzenie platformy e-commerce. Pozwala także na dowolne kształtowanie ostatecznego wyglądu graficznego strony. Z drugiej strony trzeba jednak pamiętać o bezpieczeństwem. Darmowe skrypty CMS nigdy nie są tak dobrze zabezpieczone, jak autorskie narzędzia płatne.

Shopify

Choć na polskim rynku system ten nie cieszy się dużym zainteresowaniem, to jednak w Stanach Zjednoczonych bije rekordy popularności. Shopify jest skryptem wyjątkowo przyjaznym użytkownikowi. Jego konfiguracja jest bajecznie prosta, a wiele istotnych funkcji realizowanych jest w formie zautomatyzowanej.

Dotyczy to między innymi generowania meta-tagów dla poszczególnych adresów w obrębie jednego serwisu. Naszym zdaniem jest to godne uwagi rozwiązanie. Shopify doskonale może sprawdzić się w przypadku mniejszych i średnich sklepów. Prostota obsługi sprawia, że w wielu przypadkach nie będzie konieczne korzystanie z usług doświadczonej firmy informatycznej.

Woocommerce

To narzędzie z pewnością zasługuję na szczególną uwagę z racji swojej nietypowej formy. WooCommerce nie jest bowiem w pełni niezależnym CMS-em dla branży e-commerce. To niezwykle rozbudowana wtyczka instalowana w skrypcie WordPress, który z pewnością znany jest każdemu webmasterowi.

Oprogramowanie to cieszy się ogromną popularnością na naszym rynku. Szacuje się, że na tej wtyczce działa blisko ¼ polskich platform handlowych. WooCommerce to rozwiązanie niezwykle wręcz uniwersalne. Mnóstwo opcji konfiguracji sprawia, że system da się dopasować praktycznie do każdego rodzaju sprzedaży. Panel administracyjny jest przejrzysty i zrozumiały.

System oferuje mnóstwo narzędzi ułatwiających pozycjonowanie SEO oraz dopasowywanie wyglądu ofert do indywidualnych potrzeb. Do tego dochodzą płatności online i możliwość integracji z wieloma innymi platformami. Co ważne, skrypt w swojej podstawowej wersji jest udostępniany na całkowicie bezpłatnej licencji. Może on w zupełności wystarczyć dla potrzeb mniejszych sklepów. Bardziej rozbudowane platformy powinny być stawiane na płatnej wersji wtyczki, która jednak nie jest przesadnie kosztowna.

Podsumowując…

Skryptów do zarządzania treścią pod kątem branży e-commerce jest naprawdę dużo i wybór odpowiedniego nie zawsze musi być oczywisty. Zawsze warto więc zdać się na pomoc specjalistów, którzy pomogą w znalezieniu najlepszego rozwiązania. Zachęcamy również do czytania opinii o systemach i przeglądania tematycznych for branżowych. Wiele z tych narzędzi można zupełnie za darmo testować, co także polecamy każdemu przedsiębiorcy.