Jak anulować zakup na Allegro przed zapłaceniem za towar?
Popularność serwisu transakcyjnego Allegro utrzymuje się od wielu lat na bardzo wysokim poziomie. To już nie jest zwykły portal aukcyjny, ale tak naprawdę ogromny sklep internetowy, w którym możemy kupić praktycznie wszystko.
Czasem jednak z własnego roztargnienia kupimy coś zupełnie niepotrzebnie. Niekiedy sytuacja losowa może sprawdzić, że po zakupie nie możemy jednak sfinalizować transakcji i dokonać przelewu. Czy można więc anulować zakup przed zapłaceniem i jeśli tak, to w jaki sposób to zrobić?
Sprzedawca jest osobą prywatną czy przedsiębiorcą?
Spis treści
Na początek musimy podkreślić pewną bardzo istotną kwestię. Anulowanie zakupów, z punktu widzenia prawnego, wygląda zupełnie inaczej zależnie od tego, kto był sprzedawcą. Kupując od przedsiębiorcy nie będzie większego problemu z anulowaniem zakupu. Taka osoba i tak ma bowiem prawny obowiązek na umożliwienie zwrotu w terminie do 14 dni. Zwrot ten jest bezpłatny i nie trzeba podawać powodu swojej decyzji.
Sprawa komplikuje się, gdy zakupu dokonaliśmy u osoby prywatnej i chcemy z niego zrezygnować. Tutaj prawo już nas nie chroni. Każda transakcja zawarta na Allegro, nawet jeśli nie została opłacona, jest prawnie wiążąca. Osoba prywatna, jako sprzedający, nie ma żadnego obowiązku do tego, aby umożliwić kupującemu rezygnację z zakupu. W grę wchodzi tutaj wyłącznie dobra wola takiego sprzedającego.
Rozpatrzymy jednak oba te przypadki i podpowiemy, jak wygląda droga anulowania zakupu.
Anulowanie zakupu, gdy aukcja jeszcze się toczy
Jeśli bierzecie udział w aukcji, która nadal trwa i chcecie zrezygnować z dalszego udziału, sprawa jest naprawdę prosta. W opcjach swojego konta dla danej aukcji wystarczy kliknąć na „Prośba o wycofanie”. W nowym okienku wpisuje się powód swoje rezygnacji i zatwierdza taki wniosek. Sprzedawca ma tutaj prawo do samodzielnego podjęcia decyzji. Jest szansa, że odrzuci taki wniosek, ale najczęściej nie ma z tym jednak problemu.
Anulowanie zakupu z zakończonej już licytacji
Kiedy licytacja dobiegnie już końca, droga ewentualnego anulowania zakupu jest już nieco inna. Pamiętajcie, że na Allegro nie istnieje tak naprawdę żaden magiczny przycisk pozwalający na rezygnację z umowy, a taką podpisuje się przy każdym zakupie. Wyjątkiem są sytuacje zakupu wielu przedmiotów. Tu faktycznie istnieje jeszcze możliwość korekty zamówienia i na przykład zmniejszenia ilości sztuk zamówionej rzeczy.
Anulowanie zakupu po aukcji oznacza konieczność osobistego skontaktowania się ze sprzedawcą. Można to zrobić telefonicznie, z wykorzystaniem dostępnego na Allegro formularza lub drogą mailową, jeśli znamy adres. Wystarczy poprosić sprzedającego o anulowanie zakupu, grzecznie uzasadniając powód takiej decyzji.
Jeśli sprzedawcą jest firma, to prawie na pewno taka prośba będzie zaakceptowana. Tak czy inaczej po zakupie jest prawo do zwrotu, a więc nie ma sensu odmawiać. Sprzedawca prywatny nie musi jednak zgodzić się na to. Jeśli tego nie zrobi to niestety, ale będziecie musieli zapłacić. Sprzedawca nie ma żadnych przeciwskazań do tego, aby domagać się finalizacji umowy, którą podpisaliście przy zakupie.
Anulowanie zakupu przy opcji „Kup Teraz”
W przypadku typowych zakupów, a więc po skorzystaniu z opcji „Kup Teraz” droga anulowania jest identyczna, jak dla opisanych wcześniej aukcji. Zgłaszamy bezpośrednio do sprzedającego chęć rezygnacji, odpowiednio to uzasadniając. Ponownie w przypadku przedsiębiorcy rezygnacja raczej będzie bezproblemowa. Osoba prywatna natomiast działa według własnego widzi mi się.
Zawsze kupujcie więc rozważnie. Zgodnie z prawem każda taka transakcja jest wiążąca, a łatwość rezygnacji z niej u przedsiębiorców wynika głównie z ustawowego prawa do zwrotu produktu kupionego na odległość.
Czy będzie trzeba oddać sprzedawcy prowizję?
Każdy sprzedający, niezależnie od tego czy ma firmę czy jest osobą prywatną, płaci Allegro prowizję od sprzedaży. Nie ma tutaj znaczenia to, że zakup został dokonany, ale kupujący nie zapłacił.
W przypadku anulowania zakupu na prośbę kupującego nie musicie się jednak tym przejmować. Sprzedawca oznaczy taki zakup, jako anulowany. W efekcie kupujący dostaje wiadomość z prośbą o potwierdzenie, że ten konkretny zakup został anulowany. Po potwierdzeniu Allegro odchodzi od pobierania prowizji od sprzedającego.
Sprzedawca upomni się natomiast o prowizję, jeśli w otrzymanej wiadomości zaznaczycie, że transakcja została sfinalizowana, pomimo, że ją anulowaliście.
Bibliografia:
- https://allegro.pl/pomoc/dla-kupujacych/zasady-zwrotow-i-reklamacji
- https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/zwrot-towaru/
gitara, ale co w sytuacji, jak wylicytowałem od osoby prywatnej i ta nie chce odwołać mojej oferty? Istnieje jakakolwiek droga, żeby nie zapłacić? Wiecznie dostaję wezwania do zapłaty, a zalicytował zupełnie omyłkowo, nie to co chciałem ;/
Dokładnie, kupując od firmy można spokojnie rezygnować z zakupu w każdym momencie. Kilka razy mi się już zdarzyło, nigdy nie było problemów.
jak można zgłosić się po ten zwrot prowizji, jeśli klient wysłał do mnie prośbę o rezygnacje z zakupu? Ogólnie nie ma problemu, ale nie wiem jak wnioskuje się o zwrot…
Dziecko dorwalo się do telefonu, niewylogiwane allegro i kupiło mi telewizor… Co zrobić?