Bezpieczeństwo zakupów online. W jaki sposób prawo chroni kupujących?
Zakupy online cieszą się coraz większą popularnością w ostatnich latach. Na rosnące nimi zainteresowanie ma z pewnością wpływ wygoda oraz możliwość oszczędności. Są także świetnym rozwiązaniem dla osób, które wolny czas wolą poświęcać rodzinie i przyjemnościom, a nie wyprawom do centrów handlowych.
Na rosnące zainteresowanie społeczeństwa zakupami internetowymi odpowiada także współczesne prawo, które odpowiednio reguluje relacje między sprzedawcą, a kupującym.
Zabezpieczenie interesów kupujących jest tym istotniejsze, że często płacą oni z góry za zakupiony towar, zanim jeszcze trafi on w ich ręce. Ma to zapobiec nadużyciom i oszustwom ze strony nieuczciwych sprzedawców.
Poniżej kilka najważniejszych aspektów prawnych związanych z bezpiecznymi zakupami w sieci. Warto zapoznać się z nimi by poznać swoje prawa.
Prawo do zwrotu zakupionego na odległość towaru w ciągu 14 dni
Zwrot towaru bez podania przyczyny
Spis treści
Najistotniejszą obecnie regulacją prawną chroniącą interesy kupującego jest prawo do zwrotu zakupionego towaru w sprzedaży na odległość w terminie 14 dni od momentu jego otrzymania bez podania przyczyny.
Prawo to obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii. Istnienie tego unormowania jest podyktowane faktem, że w przeciwieństwie do tradycyjnych zakupów w sklepie stacjonarnym, nabywca nie ma możliwości zobaczenia na własne oczy oraz wypróbowania przedmiotu, który kupuje za pośrednictwem sieci.
Będzie miał taką możliwość dopiero, kiedy go dostanie. Może więc w określonym ustawowo terminie 14 dni roboczych złożyć sprzedawcy stosowane oświadczenie o odstąpieniu od umowy sprzedaży. Co ważniejsze, nie musi w nim podawać żadnego powodu, dla którego chce oddać przedmiot. Nie jest także konieczna zgoda samego sprzedającego, jest to bowiem jednostronne oświadczenie woli kupującego. Ważne jest, aby pamiętać, że termin ten liczy się nie od momentu samego zakupu, ale od daty, w której fizycznie odbierzemy przesyłkę.
Należy także zwrócić uwagę, czy sprzedający działa jako firma, czy jest to osoba prywatna. Tylko w przypadku firmy możemy bowiem skorzystać z tego prawa.
Przy wyborze konkretnego sklepu zwróćmy także uwagę na jego wewnętrzny regulamin.
Niektóre bowiem sklepy mają w nim zawarte specjalne zapisy mówiące, że rezerwując towar przez Internet, który następnie odbierzemy osobiście w sklepie stacjonarnym, nie mamy prawa do skorzystania ze zwrotu bez podania przyczyny. Czytajmy więc dokładnie wszystkie zapiski na stronie, dzięki temu unikniemy późniejszych problemów z ewentualnym zwrotem.
Odpowiedzialność sprzedającego za wady towaru
Kolejnym ważnym aktem prawnym mającym zastosowanie podczas zakupów online jest art. 556 Kodeksu Cywilnego. Mówi on, że w przypadku, kiedy zakupiona przez konsumenta rzecz posiada wadę, która zmniejsza jej wartość, użyteczność lub też została mu dostarczona niekompletna, całkowitą odpowiedzialność za ten fakt ponosi sprzedający. Powinien on więc albo doprowadzić obarczony wadą przedmiot do pełnej funkcjonalności, wymienić go na nowy, wolny od wad, albo zwrócić kupującemu pieniądze. Przepis ten ma ma także zastosowanie w przypadku umów zawieranych z osobami prywatnymi.
Programy ochrony kupujących
Oprócz przytoczonych wyżej aktów prawnych kupujący jest także chroniony przez wewnętrzne regulaminy popularnych serwisów aukcyjnych. Należy przy tym pamiętać, że umowa kupna – sprzedaży zawierana na tych serwisów nie czyni portalu stroną w ewentualnym sporze. Umowa bowiem jest zawierana między samymi użytkownikami, a sam portal jedynie w niej pośredniczy. Jest to ważne w ewentualnym dochodzeniu swoich roszczeń na drodze sądowej.
Duże portale aukcyjne wprowadziły pewne zabezpieczenia, które mają za zadanie chronić interesy kupujących. Jest to między innymi możliwość założenia tzw. sporu ze sprzedającym, jeśli zakupiony przez nas przedmiot jest niezgodny z opisem, czy też posiada inne wady.
W wypadku, kiedy natomiast staliśmy się ofiarami wyłudzenia, sprzedający wziął za towar pieniądze, ale nam go nie wysłał, jesteśmy także chronieni przez portal. Programy ochrony kupujących dają nam bowiem pewność odzyskania pieniędzy za zakupiony towar (kwota zwrotu może być ograniczona do pewnej kwoty), którego nie otrzymaliśmy, lub dotarł on do nas z wadami. Warto jednak pamiętać, że ochroną są objęte jedynie transakcje bezgotówkowe realizowane wysyłkowo. Nie jesteśmy bowiem chronieni, kiedy przedmiot odebraliśmy osobiście i zapłaciliśmy za niego sprzedającemu gotówką.
Podobną ochronę mają także transakcje dokonywane za pośrednictwem serwisu płatności internetowych PayPal. Gwarantuje on zwrot pieniędzy za zakupiony towar w sytuacjach, kiedy kupujący został oszukany przez sprzedawcę. Należy jednak mieć na uwadze, by zgłosić swoje roszczenia do serwisu w terminie 180 dni od daty wykonania płatności.
zapraszamy do komentowania
redakcja