Reklamacje i zwrot towaru zakupionego przez Internet, a prawa konsumenta.

Zakupy przez Internet to dla wielu z nas codzienność. Online kupujemy już niemal wszystko, począwszy od artykułów codziennego użytku, poprzez elektronikę, a skończywszy na meblach i elementach wyposażenia wnętrz.

Jako, że transakcje internetowe są zawierane na odległość i kupujący nie widzi przed zakupem wybranego przez siebie towaru, przysługują mu specjalne prawa z tego tytułu. Warto jest je znać, aby wiedzieć, jakie kroki poczynić, kiedy zakupiony przedmiot nie spełni naszych oczekiwań lub w trakcie jego użytkowania ujawnią się wady.

Prawo do 14 dni zwrotu zakupionego na odległość towaru

W przypadku zakupu towarów na odległość konsument jest szczególnie chroniony przez prawo. O takim zakupie mówimy, kiedy umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa sprzedającego, bez osobistego udziału stron z udziałem środków przekazu elektronicznego.

Konsument ma w takim wypadku prawo do zwrotu zakupionej rzeczy w terminie 14 dni roboczych od daty jej odbioru. Zwracany przedmiot musi być oczywiście kompletny i pozbawiony śladów użytkowania.

Aby z tego prawa skorzystać należy przesłać sprzedającemu stosowne pismo zawierające oświadczenie o odstąpieniu od umowy wraz ze zwracanym przedmiotem. Nie musimy przy tym podawać żadnego powodu, dla którego odstępujemy od umowy. Sprzedający z kolei musi przyjąć zwrot oraz oddać nam pieniądze.

Należy jednak pamiętać, że jesteśmy chronieni prawem zwrotu bez podania przyczyny tylko w przypadku zakupów dokonywanych u przedsiębiorców. W przypadku kupna towaru od osoby prywatnej to, czy przyjmie ona zwrot pełnowartościowego towaru, zależy tylko od jej dobrej woli.

Należy także mieć na uwadze, że zwrotowi nie podlegają przedmioty wykonane na indywidualne zlecenie kupującego, artykuły spożywcze oraz zamówione usługi.
Koszt odesłania przedmiotu pokrywa kupujący chyba, że strony umowy postanowią inaczej.

Rękojmia za wady

Jeśli zdecydujemy się reklamować produkt u sprzedawcy powinniśmy sporządzić pisemną reklamację. Sprzedawca odpowiada za wady sprzedanej rzeczy do 2 lat od daty jej wydania kupującemu. Pismo reklamacyjne powinno zawierać dokładnie opisaną wadę przedmiotu oraz nasze roszczenia.

Możemy żądać albo bezpłatnej naprawy zepsutej rzeczy, wymianę jej na nową, wolną od wad albo w ostateczności zwrotu pieniędzy, jeśli naprawa lub wymiana jest niemożliwa. Wraz z pismem reklamacyjnym powinniśmy przesłać sprzedającemu wadliwy produkt.

Nie jest konieczne zapakowanie go w oryginalne pudełko, ważne jedynie, aby odpowiednio zabezpieczyć przesyłkę.

Sprzedawca ma 14 dni roboczych na rozpatrzenie żądań reklamacyjnych, jeśli tego nie zrobi we wskazanym terminie, automatycznie uznaje się reklamację oraz zawarte w niej żądania.

W przypadku uznania roszczeń kupującego, sprzedawca ma także obowiązek zwrotu poniesionych przez kupującego kosztów wysyłki wadliwego produktu oraz odesłania nowego lub naprawionego przedmiotu na swój koszt. Jeśli natomiast sprzedawca nie uzna reklamacji, wtedy koszty wysyłki obciążają kupującego.

Gwarancja producenta

Jeśli okaże się, że zakupiony przez nas produkt nie działa jak powinien lub zepsuł się w trakcie użytkowania, mamy także możliwość złożenia reklamacji bezpośrednio u jego producenta.

Do decyzji kupującego należy bowiem, czy będzie on reklamował produkt u sprzedającego, czy też u producenta. Aby skorzystać z gwarancji producenta musimy posiadać oryginalny dowód zakupu towaru oraz poprawnie wypełnioną kartę gwarancyjną.

Długość odpowiedzialności gwarancyjnej producenta najczęściej wynosi 24 miesiące. W przypadku problemów z reklamacją warto skorzystać z pomocy Rzecznika Praw Konsumenta

W wypadku, jeśli sprzedawca nie uznał naszej reklamacji czy też nie chce przyjąć zwrotu, a jesteśmy pewni, że mamy rację, pozostaje nam zwrócić się do Rzecznika Praw Konsumenta, który działa w każdym większym mieście. Bezpłatnie możemy u niego uzyskać poradę oraz interwencję w sporach między przedsiębiorcami a konsumentami.

Pomoże on także napisać pismo reklamacyjne oraz dopełnić innych niezbędnych formalności. Warto skorzystać z jego pomocy, często okazuje się bowiem, że po interwencji Rzecznika sprzedający decyduje się jednak uznać reklamację.